tisdag, januari 10, 2006

Hur kan jag hjälpa dig?

Just nu sitter jag i en reception och tar emot samtal mest hela dagarna. Då och då ringer det misslyckade och bittra människor som spyr galla över mig. Inte för att jag personligen har gjort något, utan för att den personen de söker exempelvis gud bevare mig väl är på semester, möte, tjänsteresa eller någonting annat fruktansvärt helvetiskt. De skriker, de gnäller, de fnyser.

I've got news! Om de personerna istället hade talat till mig i en civiliserad ton eller kanske till och med låtit lite trevliga. Då hade jag med glädje hjälp dem, typ skickat dem till någon annan som också kan hjälpa dem. Istället säger jag med vänlig röst och och med extremt fula grimaser mot luren att de får återkomma.

Samma sak när man arbetar i butik. Otrevliga människor får extremt fult inslagna paket. Och absolut minimiservice - fortfarande med ett leende, men "tyvärr... de fina askarna är slut". Trevliga människor får söta paket med massor med krusiduller och "visst, det är klart att vi ska försöka få hit den varan så snart som möjligt" osv osv osv.

Men jag antar att det är som en ond cirkel. Otrevliga personer får aldrig bra service och blir därmed ännu otrevligare. Well... not my problem! "Den personen du söker är på semester och när denne kommer tillbaka kommer hon inte att ta emot ditt samtal! Du är äcklig, så ring aldrig tillbaka hit igen! Ha en trevlig dag."

Inga kommentarer: